• Oprócz codziennej zwykłej nauki w naszej szkole realizowane są różne projekty, programy i innowacje.

      Część z nich, to autorskie pomysły, które pomagają „ubarwić rzeczywistość szkolną”. 

    • Rok szkolny 2023/2024

      W roku szkolnym 2023/2024 realizowana będzie innowacja:

      SPRAWNE RĄCZKI -MĄDRA GŁÓWKA -Terapia Ręki z elementami ćwiczeń SI

      Program  ma kształtować aktywność ruchową, czynności manualne, zachęcać do rysowania, pisania, malowania, uczyć poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego, kształtować prawidłową postawę podczas prac przy stolikach, stania, siedzenia, leżenia itp. Zapewne im wcześniej dziecko zacznie pracować nad motoryką małą, dużą tym mniejsze problemy pojawią się  w latach późniejszych.

      Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku  wczesnoszkolnym.

      Terapia Ręki z elementami SI przeznaczona jest dla uczniów, którzy:

      - przejawiają problem w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, mycie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, itp.);

      - mają obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych;

      - mają problemy z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych;

      - niechętnie wycinają, malują, lepią z plasteliny, układają przedmioty;

      - unikają dotykania nowych przedmiotów, różnych faktur;

      - poszukują zbyt mocnego ucisku, np. za mocno zaciskają dłonie na przedmiotach, siadają na swoich dłoniach, za mocno dotykają drugiej osoby;

      - wykonują czynności manualne niedbale, szybko lub za wolno.

      Cele i zadania programu:

      Aby móc przeprowadzić z dzieckiem efektywną terapię wspomagania rozwoju, nie można nie zastanowić się nad jej celem. Celem pracy jest zawsze konkretna funkcja, umiejętność, która jest niezbędna w danym momencie życia do prawidłowego funkcjonowania.

      Nadrzędnym celem powyższego programu zawsze są konkretne umiejętności znajdujące się w zakresie możliwości dziecka, które z punktu widzenia jego i osób dla niego ważnych są możliwe do osiągnięcia. W Programie Terapii Ręki z elementami ćwiczeń SI cele wiodące to samoobsługa, umiejętności szkolne, zabawa oraz komunikacja. Następnie dokonuje się uszczególnienia potrzeb dziecka i pracuje się w trakcie zajęć nad konkretną umiejętnością, funkcją, która jest ważna dla dziecka.

      • Rok szkolny 2022/2023

        W roku szkolnym 2022/2023 realizowane będą  następujące innowacje:

        PROGRAMOWANIE Z LEGO 

        Założenie innowacji :

        •  szerzenie idei programowania z wykorzystaniem klocków LEGO Spicke,
        •  analityczne myślenie oraz wyciąganie wniosków,
        •  programowanie, projektowanie oraz kreowanie ruchomych modeli. 

        Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwijania myślenia poprzez programowanie.

        Cel innowacji : 

        • wprowadzenie w świat robotyki
        • rozwijania swoich pomysłów, wykorzystania zdobytej wiedzy oraz poznania otaczającego ich świata
        • praktyczne wykorzystanie tabletu
        • nauka algorytmicznego i logicznego myślenia oraz blokowego języka programowania.
        • uczniowie pracując w grupach uczą się współpracy, dzielenia się i komunikacji

         

        MATEMETYKA NA MACIE DO KODOWANIA

        Działania oprate na założeniach Ogólnopolskiego Programu ,,Uczymy Dzieci Programować” to inicjatywa skierowana do
        szeroko rozumianej edukacji, która pokazuje, że nauka kodowania jest bardzo ważna dla wszechstronnego rozwoju dziecka, a przy tym nie musi być ani trudna, ani nieciekawa. Zajęcia z kodowania nie muszą być też przeprowadzane wyłącznie w pracowni komputerowej.

        Cele ogólne:
        • Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki
        do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja
        wczesnoszkolna),
        • Nauka przez zabawę

        Cele szczegółowe:
        • Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia,
        zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
        • Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych
        rozwiązań,
        • Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro,
        • Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne

        BINGO BOY READS WITH KIDS

        Opis innowacji:

        Nauka czytania po angielsku w projekcie BINGO BOY READS WITH KIDS oparta jest na założeniach metody globalnej, zwanej inaczej CZYTANIEM CAŁOWYRAZOWYM. Czytanie globalne to rodzaj wspaniałej zabawy, która sprawia, że dzieci zaczynają kochać czytanie, że czytają wcześniej niż ich rówieśnicy, lepiej, płynniej i że bez czytania nie potrafią już żyć! Czytanie globalne wpływa na szybki rozwój mowy, pobudza wyobraźnię, daje możliwość częstych powtórek językowych.   Czytanie  globalne oswaja dzieci z tekstami drukowanymi    i pozwala im swobodnie wkraczać w późniejszą, regularną naukę czytania jaką zakłada program szkolny.

        Projekt czytelniczy BINGO BOY READS WITH KIDS służy m.in. zainteresowaniu dzieci światem   książek,   wprowadzając   je   w   ten   świat   szybciej i   lepiej.  Wczesny   start w samodzielnym czytaniu po angielsku zorganizowany jest w formie aktywnych zabaw językowych połączonych z ruchem. W projekcie tym dziecko często prezentuje swoje umiejętności czytelnicze osobom ze swojego otoczenia i zapisuje na ostatniej stronie swojej książeczki, komu przeczytało daną lekturę na głos. Dzięki temu zabiegowi, dziecko ma możliwość ustawicznego utrwalania treści książeczek oraz nieustannie wzmacnia poczucie własnej wartości.

        Cele ogólne projektu:

        • zainteresowanie dzieci czytelnictwem,
        • wprowadzenie dzieci w świat dwujęzycznych książek,
        • zachęcenie do samodzielnego czytania w języku angielskim.

        Cele szczegółowe projektu:

        • rozwijanie słownictwa i swobody mówienia,
        • rozwijanie wyobraźni,
        • poprawa koncentracji,
        • ćwiczenie pamięci,
        • wspieranie rozwoju psychicznego,
        • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
        • poszerzanie wiedzy i rozwijanie zainteresowań.

        ZAJĘCIA FOTOGRAFICZNE

        Opis innowacji:

        Ideą programu zajęć fotograficznych jest rozwijanie zainteresowań artystycznych uczniów. Program jest kierowany  do  uczniów  klasy  V  szkoły  podstawowej. Dokumentowanie przemijającego czasu, historii, wydarzeń, ludzi, utrwalanie przemijających zjawisk przyrodniczych, to główne zadania fotografii. Wykonywanie zdjęć prowadzi do wyrobienia smaku artystycznego, poczucia piękna, wrażliwości. Zajęcia fotograficzne są okazją do nabycia umiejętności posługiwania się aparatem w smartphonie oraz aparatem cyfrowym, stwarzają możliwość rozwijania zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu. Podczas zajęć uczniowie zapoznają się  z cyfrowymi technikami fotograficznymi i komputerową obróbką zdjęć.

        Tematyka, dobór zadań i problemów, a także liczba godzin przeznaczona na realizację poszczególnych zagadnień może ulegać zmianom w zależności od możliwości, oczekiwań, potrzeb i zainteresowań uczniów.

        Cele ogólne:

        ·         Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień informatycznych wśród uczniów oraz rozwijanie nowych umiejętności związanych ze sztuką fotograficzną.

        ·         Dostrzeganie i docenianie zmian zachodzących w przyrodzie i naszym najbliższym otoczeniu.

        ·         Rozwijanie własnej wyobraźni i oryginalności pomysłów.

        ·         Kształtowanie wrażliwości i zdolności postrzegania piękna wokół otaczającego nas świata.

        Cele szczegółowe:

        ·         Nabycie wiadomości z zakresu teorii fotografii.

        ·         Poznanie programów komputerowych, którymi można obrabiać zdjęcia oraz sposobów zgrywania zdjęć  do komputera.

        ·         Poznanie przez uczniów historii fotografii i jej największych twórców.

        ·         Rozbudzanie zainteresowań pięknem i bogactwem najbliższego środowiska przyrodniczego.

        ·         Rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości plastycznej uczniów.

        ·         Rozwijanie i wzbogacanie poczucia estetyki i piękna, poczucia spełniania ważnej roli w dokumentowaniu życia.

        ·         Kształtowanie umiejętności dostrzegania i uchwycenia piękna otaczającego świata.

        ·         Wspomaganie rozwoju indywidualnych talentów uczniów.

        ·         Umożliwienie uczniom wykonywania samodzielnie zdjęć różnymi technikami i w różnych warunkach.

        ·         Prowadzenie dokumentacji fotograficznej, umożliwienie uczniom zaprezentowania swoich prac w postaci galerii zdjęć oraz albumów.

        ·         Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć fotograficznych.

        ·         Pokazanie, w jaki sposób komputer może być użytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie.

         

        ZUMBA FITNESS, CZYLI TANIEC I AEROBIK  

        Zumba-wprowadzenie:
        Zumba to inspirowane kulturą południowej Ameryki zajęcia taneczno - ruchowe. Dzięki połączeniu latynoamerykańskiej i międzynarodowej muzyki oraz kroków tanecznych powstał dynamiczny, ekscytujący oraz skuteczny program fitness. Na format zajęć składają się szybkie i wolne rytmy wzmacniające oraz rzeźbiące sylwetkę w sposób charakterystyczny dla aerobiku/fitnessu, aby w rezultacie w unikalny sposób zbalansować spalanie tkanki tłuszczowej z modelowaniem mięśni. Zumba wykorzystuje podstawowe zasady aerobiku, treningu interwałowego oraz oporowego dla zmaksymalizowania wydatku energii, uzyskania korzyści w sferze układu krążenia oraz wymodelowania sylwetki. Stosowane ruchy taneczne, oparte o trening cardio (trening aerobowy), są łatwe do wykonania i prowadzą do rzeźbienia sylwetki szczególnie w takich rejonach jak: pośladki, uda, ramiona dolne partie pleców, brzuch. Nakierowane są też na najważniejszy mięsień w naszym ciele - serce.  Myślę, że opracowana przeze mnie innowacja urozmaici i uatrakcyjni lekcje wychowania fizycznego, a także przyczyni się do poprawy sprawności fizycznej oraz zaszczepi chęć aktywnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego oraz aktywnego spędzania wolnego czasu.
         Cele projektu:
        - podniesienie atrakcyjności lekcji wychowania fizycznego,
        - harmonijny i wszechstronny rozwój organizmu,
        - kształtowanie sprawności ogólnej i wytrzymałości,
        - pogłębienie wiedzy i umiejętności dotyczącej prawidłowej postawy ciała,
        - integracja zespołu klasowego, akceptacja innych, rozwijanie asertywności,
        - kształtowanie gibkości, koordynacji ruchowej, poczucia rytmu oraz czucia własnego ciała,
        - redukcja stresu, umiejętność relaksacji, wzrost motywacji do nauki i lepszej jakości życia,
        - poszukiwanie barier własnych możliwości,
        - wyrobienie poczucia własnej wartości, kultury osobistej oraz szacunku dla innych osób, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.                                                                                                                                                   

        Opis sposobu realizacji projektu:
        Innowacja będzie realizowana w sali gimnastycznej, szkolnym holu lub na boisku szkolnym. Dla klasy przeznaczona jest jedna godzina lekcyjna wychowania fizycznego w tygodniu. Jeśli zajęcia Zumby będą obowiązkowe w ramach wychowania fizycznego wpłynie to na wszystkich uczniów w klasie i ich rodziców. Dzięki temu poszerzymy świadomość na temat zagrożeń spowodowanych brakiem regularnej aktywności  fizycznej, szkodliwością siedzącego trybu życia i wzmocnimy współpracę rodziców ze szkołą. Zajęcia będą odbywały się przy muzyce. Będą prowadzone przez nauczyciela lub z wykorzystaniem dostępnych środków multimedialnych ( internet, rzutnik, filmiki instruktażowe).
        Podczas realizacji zajęć Zumby uczniowie będą mieli możliwość zdobycia nowych umiejętności oraz ich wykorzystania w praktyce podczas pokazów, imprez szkolnych czy środowiskowych.

        Przewidywane efekty:
        W wyniku realizacji innowacji pedagogicznej wzrośnie atrakcyjność zajęć wychowania fizycznego, podniesie się kondycja, siła i poziom ogólnej sprawności fizycznej uczniów. Zdobędą oni nowe umiejętności ruchowe. Poznają podstawowe zasady funkcjonowania organizmu w spoczynku i w ruchu. Zdobędą wiadomości na temat zdrowego trybu życia, prawidłowego odżywiania i dbania o własną sylwetkę. Poprzez wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności będą mieli możliwość uzyskania zespołowych i indywidualnych sukcesów. Uczestnictwo w pokazach spowoduje większą odporność na stres oraz umiejętność przełamywania go i radzenia sobie z jego skutkami. Uczniowie będą przygotowani do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz podejmowania aktywności fizycznej przez całe życie. 
                                           

        Rok szkolny 2021/2022

        W roku szkolnym 2021/2022 realizowane będą  następujące innowacje:

        BINGO BOY READS WITH KIDS

        Opis innowacji:

        Nauka czytania po angielsku w projekcie BINGO BOY READS WITH KIDS oparta jest na założeniach metody globalnej, zwanej inaczej CZYTANIEM CAŁOWYRAZOWYM. Czytanie globalne to rodzaj wspaniałej zabawy, która sprawia, że dzieci zaczynają kochać czytanie, że czytają wcześniej niż ich rówieśnicy, lepiej, płynniej i że bez czytania nie potrafią już żyć! Czytanie globalne wpływa na szybki rozwój mowy, pobudza wyobraźnię, daje możliwość częstych powtórek językowych.   Czytanie  globalne oswaja dzieci z tekstami drukowanymi    i pozwala im swobodnie wkraczać w późniejszą, regularną naukę czytania jaką zakłada program szkolny.

        Projekt czytelniczy BINGO BOY READS WITH KIDS służy m.in. zainteresowaniu dzieci światem   książek,   wprowadzając   je   w   ten   świat   szybciej i   lepiej.  Wczesny   start w samodzielnym czytaniu po angielsku zorganizowany jest w formie aktywnych zabaw językowych połączonych z ruchem. W projekcie tym dziecko często prezentuje swoje umiejętności czytelnicze osobom ze swojego otoczenia i zapisuje na ostatniej stronie swojej książeczki, komu przeczytało daną lekturę na głos. Dzięki temu zabiegowi, dziecko ma możliwość ustawicznego utrwalania treści książeczek oraz nieustannie wzmacnia poczucie własnej wartości.

        Cele ogólne projektu:

        • zainteresowanie dzieci czytelnictwem,
        • wprowadzenie dzieci w świat dwujęzycznych książek,
        • zachęcenie do samodzielnego czytania w języku angielskim.

        Cele szczegółowe projektu:

        • rozwijanie słownictwa i swobody mówienia,
        • rozwijanie wyobraźni,
        • poprawa koncentracji,
        • ćwiczenie pamięci,
        • wspieranie rozwoju psychicznego,
        • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
        • poszerzanie wiedzy i rozwijanie zainteresowań.

        KSZTAŁTUJEMY KOMPETENCJE SPOŁECZNE Z UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ

        Cele innowacji: 

        • Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
        • Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
        • Wzmacnianie poczucia własnej wartości,
        • Zwrócenie uwagi na emocje dziecka, umiejętność ich nazywania, radzenia sobie z trudnymi emocjami, 
        • Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych

        Opis innowacji: 

        Okres pandemii to czas, w którym wychowankowie spotkali się z sytuacjami dotąd dla nich obcymi. Czas, który w znacznym stopniu utrudniał codzienne kontakty z rówieśnikami i budowanie relacji społecznych. Planując działania edukacyjne powinniśmy to uwzględnić. Warto pamiętać, że w nauce kodowania bardzo ważne jest nie tylko uczenie logicznego, krytycznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, ale również umiejętność pracy zespołowej, a także odpowiedzialne korzystanie z urządzeń mobilnych. Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków. Takim tematem może być rodzina, przyjaciele, emocje, empatia i wiele, wiele innych. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści. Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Kształtujemy kompetencje społeczne z Uczymy Dzieci Programować ” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie. 

        DŹWIĘKI PRZYRODY

        Głównym celem programu jest:

        • promocja zrównoważonego stylu życia zgodnego z hasłami zero waste

        • rozbudzenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

        Cele szczegółowe:

        • poszerzanie wiedzy na temat uprawy roślin i hodowli zwierząt

        • przybliżenie zagrożeń cywilizacyjnych i możliwości radzenia sobie z nimi

        • odkrycie nowych pasji

        • kształcenie słuchu fonematycznego

        • rozwijanie kompetencji językowych, matematycznych i społecznych, poprzez radosne obcowanie z muzyką

        • stymulowanie myślenia dywergencyjnego (twórczego)

        • uwrażliwianie na elementy patriotyczne w muzyce ( tańce narodowe, polscy kompozytorzy)

        • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami

        Cele operacyjne:

        • dzieci prowadzą własne uprawy roślin, w miarę możliwości hodowlę zwierząt

        • grają na instrumentach muzycznych, wybijając rytm słyszanej melodii

        • wyrażają muzykę ruchem wg własnego pomysłu

        • będą potrafiły wyrazić muzykę tańcem

        Ponadto:

        Dzieci odróżniają i nazywają:

        • podstawowe elementy notacji muzycznej

        • dźwięki wysokie i niskie

        • dynamikę utworów (forte, piano) - agogikę utworów (adagio, moderato, allegro)

        • charakter utworów (dur – moll)

        • instrumenty muzyczne

        • wybrane utwory wokalne, instrumentalne i wokalno – instrumetnalne.

        Charakterystyka programu

        Program „ Dźwięki Przyrody” został stworzony w oparciu o Podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej. W szczególności dotyczy pierwszego z celów jakim jest wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. Progra różni się od dotychczasowych zajęć przyrodniczych, tym, że nie trzeba mieć wykształcenia przyrodniczego by wprowadzać go do swojej pracy, dlatego każdy wychowawca może go realizować. Materiał muzyczny, który wplatany jest w program jest złożony z muzyki dziecięcej, poważnej lub ludowej. Zajęcia są tak opracowane aby połączyć wszystkie obszary rozwoju (poza informacjami przyrodniczymi, muzycznymi, dziecko ćwiczy aparat mowy, rozwija umiejętności matematyczne, językowe i plastyczne, udoskonala także swoją kondycję fizyczną poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe przy muzyce). W programie dzieci zdobywają wiedzę z zakresu teorii, historii przyrody, muzyki oraz instrumentoznawstwa. Wymienione wyżej cele można realizować wnoszącym do dotychczasowych programów coś nowego, inspirującego zarówno dla dzieci, nauczycieli i rodziców.

        Założenia dotyczące realizacji programu - główni adresaci, czas, miejsce, sposoby realizacji programu (metody, formy, środki dydaktyczne)

        Adresatami projektu „Dźwięki Przyrody” będą uczniowie klasy 1 i 2 oraz uczniowie klas 4-6 podczas edukacji technicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Młodych talentów w Smolnicy.

        Program (lub jego elementy) realizować będą nauczyciele klasy 1 i 2.

        Program autorski zostanie wdrożony od 14 września 2021 roku i będzie realizowany raz w tygodniu. Funkcjonował będzie 1 rok. Do końca czerwca 2021 autorka zobowiązuje się do przeprowadzenia ewaluacji i opracowania wniosków z realizacji. Będą one podstawą do nowych celów programu.


        Rok szkolny 2020/2021

        W roku szkolnym 2020/2021 realizowane będą  następujące innowacje:

        INNOWACJA PEDAGOGICZNA KRAINA MUZYKI

        Głównym celem programu jest rozbudzenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

        Cele szczegółowe:

        • kształcenie słuchu fonematycznego;
        • rozwijanie kompetencji językowych, matematycznych i społecznych, poprzez radosne obcowanie z muzyką;
        • stymulowanie myślenia dywergencyjnego (twórczego);
        • uwrażliwianie na elementy patriotyczne w muzyce (tańce narodowe, polscy kompozytorzy);
        • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
        • zapoznanie rodziców z  zagadnieniami zawartymi w programie „Kraina muzyki” w celu kontynuacji zamierzeń edukacyjnych    w domach - upowszechnianie sztuki muzycznej.

        Program „Kraina Muzyki” został stworzony w oparciu o Podstawę  programową szkół podstawowych, przedszkoli. W szczególności dotyczy wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. Program jest złożony z  muzyki dziecięcej, poważnej lub ludowej. Zajęcia są tak opracowane aby połączyć wszystkie obszary rozwoju (poza informacjami muzycznymi, dziecko ćwiczy aparat mowy, rozwija umiejętności matematyczne, językowe i plastyczne, udoskonala także swoją kondycję fizyczną poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe przy muzyce. W programie dzieci zdobywają wiedzę z zakresu teorii, historii muzyki oraz instrumentoznawstwa. Wymienione wyżej cele można realizować wnosząc do dotychczasowych programów coś nowego, inspirującego zarówno dla dzieci, nauczycieli i rodziców.

        Izabela Sekuła


        Rok szkolny 2019/2020

        W roku szkolnym 2019/2020 realizowane są następujące innowacje:

        Z KODOWANIEM ZA PAN BRAT

        Cele:

        • kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
        • kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
        • stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.

         

        Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści.

         

        Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Z kodowanie za pan brat” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

         

        Karolina Sutor 

        INNOWACJA PEDAGOGICZNA KRAINA MUZYKI

        Głównym celem programu jest rozbudzenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

        Cele szczegółowe

        • kształcenie słuchu fonematycznego
        • rozwijanie kompetencji językowych, matematycznych i społecznych, poprzez radosne obcowanie z muzyką
        • stymulowanie myślenia dywergencyjnego (twórczego)
        • uwrażliwianie na elementy patriotyczne w muzyce ( tańce narodowe, polscy kompozytorzy)
        • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
        • zapoznanie rodziców z  zagadnieniami zawartymi w programie „Kraina muzyki” w celu kontynuacji zamierzeń  edukacyjnych    w domach - upowszechnianie sztuki muzycznej

        Program „Kraina Muzyki” został stworzony w oparciu o Podstawę  programową szkół podstawowych, przedszkoli.      W szczególności dotyczy wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. P   Program jest złożony z  muzyki dziecięcej, poważnej lub ludowej. Zajęcia są tak opracowane aby połączyć wszystkie obszary rozwoju (poza informacjami muzycznymi, dziecko ćwiczy aparat mowy, rozwija umiejętności matematyczne, językowe i plastyczne, udoskonala także swoją kondycję fizyczną poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe przy muzyce.W programie dzieci zdobywają wiedzę z zakresu teorii, historii muzyki oraz instrumentoznawstwa. Wymienione wyżej cele można realizować wnosząc do dotychczasowych programów coś nowego, inspirującego zarówno dla dzieci, nauczycieli i rodziców.

         

        Izabela Sekuła, Patrycja Piotrowska

         

        INNOWACJA METODYCZNO-ORGANIZACYJNA CZYTELNICY NA TROPIE

        Zajęcia „Czytelnicy na tropie” stawiają książkę w centrum uwagi ucznia. W trakcie bezstresowej zabawy w „Agencję detektywistyczną”, uczniowie będą doskonalić umiejętność skupiania uwagi podczas czytanego tekstu, czytania ze zrozumieniem, sporządzania krótkich notatek, łączenia logicznego zdarzeń i uczyć się korzystania z zasobów internetowych w tym poczty e-mail. Dzieci doświadczą, iż czytanie może być pasjonujące i jest na pewno o wiele ciekawsze niż gry komputerowe. Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klasy II i III.

        Cele innowacji pedagogicznej:

        • wdrażanie do nauki przez zabawę,
        • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i uważnego słuchania czytanego tekstu,
        • rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi, sporządzania krótkich notatek i łączenia wydarzeń  w logiczną całość,
        • umiejętność swobodnego wypowiadania się.

                    Dzieci zostaną pasowane na detektywów Agencji Detektywistycznej. Założą notesy detektywów, w których sporządzać będą krótkie notatki o ewentualnych podejrzanych i postępach śledztwa. Na potrzeby Agencji stworzona zostanie skrzynka e-mail, na którą przychodzić będą zlecenia od różnych osób. Detektywi systematycznie odbierać będą pocztę e-mail od zleceniodawcy, który przebywać będzie w jednym z państw Europy lub Azji, co stanowić będzie okazję do poszerzenia wiadomości na temat tego państwa.

        Założony na początku roku notes detektywa towarzyszyć będzie uczniom przez wszystkie zajęcia. W nim powstaną portrety pamięciowe ewentualnych podejrzanych i krótkie notatki dotyczące cech wyglądu  i charakteru.  Uczniowie w ten sposób ćwiczyć będą umiejętność sporządzania krótkich notatek i prawidłowy ich zapis ortograficzny. Na koniec zajęć rozstrzygnięty zostanie konkurs na najładniejszy notes.

        Detektywi rozwiązywać będą również rebusy, zagadki, łamigłówki, ćwiczyć spostrzegawczość poszukując  na obrazkach zaginionych elementów oraz oglądać filmy, które opowiadają o pracy  detektywów.  Po ich obejrzeniu wszyscy nabędą wiedzę, jakie cechy powinien mieć dobry detektyw, jak powinien wyglądać jego ekwipunek podręczny i co powinien umieć więcej niż inni, aby poradzić sobie w zaskakujących okolicznościach.

        Mamy nadzieję, że zajęcia stanowić będą dobrą zabawę nie tylko dla detektywów ale również i dla prowadzących - szefów Agencji, których ucieszy fakt, że książka jest w centrum uwagi przez cały rok szkolny a biblioteka kojarzy się z miejscem, gdzie nudzić się na pewno nie można.

        Dorota Chiniewicz

        Patrycja Piotrowska

        Izabela Sekuła


        Rok szkolny 2018/2019

        W roku szkolnym 2018/2019 kontynuowane są następujące innowacje:

        • Piktogramy – nauczanie metodą eksperymentu – P. Piotrowska prowadzone w ramach projektu: „Poprawa jakości kształcenia podstawowego w szkole podstawowej”, której celem jest rozwijanie umiejętności: odczytywania symboli i znaków, rozumowania, argumentowania, komunikowania, matematyzowania, opracowania i wyjaśniania strategii rozwiązywania zadania lub problemu, wykorzystania i tworzenia informacji, a także programowania oraz kodowania.
        • Matematyka od kuchni – A. Rosołowska prowadzone w ramach projektu: „Poprawa jakości kształcenia podstawowego w szkole podstawowej”. Zajęcia te mają na celu uświadomienie uczniom, że matematyka jest nauką niezbędną w życiu codziennym w szczególności stosowaną podczas czynności kuchennych.
        • Zajęcia ogólnorozwojowe z elementami gimnastyki korekcyjnej – E. Gierczyńska. Celem tych zajęć jest: wszechstronny i harmonijny rozwój, zapobieganie pogłębieniu wad postawy, kształtowanie odruchu i utrzymania prawidłowej postawy ciała, kształtowanie rozumienia potrzeby dbania o własną sylwetkę oraz sprawność fizyczną, umacnianie wiary we własne siły.
        • Od czytania i pisania do wychowania - D. Chiniewicz. Literatura może dostarczyć wielu pozytywnych wzorców, pobudzić kreatywność, otworzyć umysł na potrzeby innych, budzić wrażliwość oraz empatię, a tego wszystkiego coraz mniej w młodym pokoleniu. Stąd podjęliśmy się realizacji zadań, które mają na celu podnieść jakość pracy szkoły poprzez kształcenie i wzmacnianie podstawowych umiejętności uczniów, w tym czytania i pisania.

        Rok szkolny 2017/2018

        W roku szkolnym 2017/2018 nauczyciele naszej placówki podjęli się wdrożenia następujących programów:

        • Klub Młodych Odkrywców – prowadzący P. Piotrowska,
        • Piktogramy – nauczanie metodą eksperymentu – P. Piotrowska prowadzone w ramach projektu: „Poprawa jakości kształcenia podstawowego w szkole podstawowej”,
        • Ciekawi świata – D. Chiniewicz,
        • Zajęcia ogólnorozwojowe z elementami gimnastyki korekcyjnej – E. Gierczyńska,
        • Matematyka od kuchni – E. Gierczyńska w ramach projektu: „ Poprawa jakości kształcenia podstawowego w szkole podstawowej”.

         

        Celem powyższych innowacji jest budzenie zainteresowań, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy przez doświadczenia i eksperymenty, wdrażanie do rekreacji ruchowej oraz doskonalenie umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas współpracy z innymi, rozwijanie wyobraźni a także twórczej aktywności.

        Dodatkowym atutem jest kształtowanie umiejętności kluczowych, takich jak: komunikacja, myślenie naukowe i umiejętności pracy zespołowej.

        Niewątpliwą wartością innowacji jest tworzenie sytuacji edukacyjnych, które poprzez poznawanie empiryczne i twórczą zabawę wprowadzają uczniów w świat nauki oraz sportu.